Kan det være effektivt at være ineffektiv

Er det nogensinde effektivt at være ineffektiv? Og kan man cykle med maven?

Det effektive ved at være ineffektiv
At være effektiv betyder en god udnyttelse af noget. Det kan være tid, det kan være træning. At træne effektivt omhandler som regel at man får mest mulig udbytte af træning. Men udbytte i forhold til hvad? Som regel til at blive stærkere, hurtigere eller hvad formålet med ens træning nu er. Og i forhold til at tabe sig?

Hvis man nu forestiller sig at det er sidstnævnte, altså det at tabe sig, der er formålet, er det så ikke mere effektivt at løbe med 20 kgs opbakning? Eller at cykle på et lig af en cykel i stedet for en gnidningsfri sporty en? Du kommer ikke hurtigere frem – det er ikke effektivt i forhold til transport eller hastighed. Men du kommer dæleme til at forbrænde mere energi pr tid brugt. Derfor kan det faktisk være ganske effektiv at være ineffektiv – altså at have et lig af en cykel som bestemt ikke bringer dig hurtigst muligt frem, men giver dig god træning af kroppen.

Så effektivitet afhænger vel – som alt andet – af hvad man vil måle det op mod.

Kan man cykle med maven?
Det bringer mig til mit andet spørgsmål. Det udsprang af dagens cykeltur, hvor jeg tænkte på at jeg jo cykler og løber en del, hvilket primært giver træning af mine ben. Jeg vil gerne træne mine mavemuskler mere. Jeg har ikke ret meget fedt på maven og det ville derfor være synligt og klædeligt at stramme den ekstra op vil jeg mene. Men jeg får sjældent gjort noget ud af det, for orker ikke at bruge mere tid end jeg gør nu på løb og cykling.

Så jeg tænkte om jeg kunne træne mavemusklerne mens jeg løber eller cykler? Jeg har forsøgt at spænde i maven mens jeg løber, men det føles ikke behageligt at løbe sådan. I dag forsøgte jeg det samme med cykling. Og det var lige før jeg vil mene at det var effektivt, ikke blot for træning af mave, men for min cykelhastighed også! Inspireret af “mest effektive maveøvelse” (kilde: http://jyllands-posten.dk/ditliv/sundhed/article4336303.ece) løftede jeg mig en lille bitte smule op fra sadlen – absolut minimalt, men nok til at jeg kunne mærke at jeg spændede en smule i maven, mens jeg stadig sad vandret, og halløj – ikke nok med at jeg kunne mærke mine mavemuskler spænde (=arbejde) så trykkede jeg også automatisk hårdere ned i pedalerne. Jeg kom til min destination ca. 10 minutter hurtigere end normalt! (12 km) Ja, jeg plejer at cykle langsomt. Men det var effektivt! Prøvede det samme på hjemturen med samme resultat. Det skal klart gøres igen. Ja, man kan altså godt cykle med maven.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *